Hoppa till huvudinnehåll Sök Logga in Bli medlem

Charlotta von Mentzer – Årets barnmorska i Göteborg 2026!

Publicerad: 2026-06-01 00:00 • Uppdaterad: 2026-06-02 10:47

Den 5 maj träffades nästan 100 barnmorskor i Göteborg för att tillsammans fira Internationella barnmorskedagen, och för tredje året i rad delade Göteborgs barnmorskesällskap ut priset Årets barnmorska. I år gick utmärkelsen till Charlotta von Mentzer för hennes modiga och uthålliga arbete med att synliggöra och stödja sexuellt riskutsatta flickor och kvinnor.

Charlotta arbetar på lågtröskelmottagningen Pilen i Göteborg, en unik mottagning där hon och hennes kollegor dagligen möter personer som utsatts för sexuellt våld, exploatering, grooming och sexhandel. Charlotta är samtidigt doktorand vid Göteborgs universitet i ett forskningsprojekt som handlar om att möta komplexa behov vid sexuell våldsutsatthet genom utveckling av en vård och stödmodell. Forskningen är också kopplad till det EU/ESF finansierade projektet ”En blind fläck” där Pilen, socialtjänst och polis samverkar kring målgruppen tjejer i gängkriminella miljöer.

Göteborgs barnmorskesällskaps styrelse menar att Charlotta genom sitt arbete visat hur barnmorskans kompetens och yrkesskicklighet är avgörande för att stödja sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter hos hela befolkningen. Hennes arbete har inte bara gjort skillnad för enskilda flickor och kvinnor, utan också bidragit till ökad kunskap, större medvetenhet och bättre förutsättningar för vård och stöd för en grupp i samhället som ofta osynliggörs. Årets pristagare visar också på den bredd som barnmorskan har inom sin yrkeskompetens och vilken viktig roll barnmorskan spelar i det långsiktiga folkhälsoarbetet.

Genom utmärkelsen Årets barnmorska vill vi i Göteborg lyfta fram kollegor som har gjort något betydelsefullt för att främja sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter inom vårt närområde. Priset har inte bara betydelse för den som får det – det bidrar också till en kultur där vi inom barnmorskekåren lyfter och uppmärksammar varandra för det vi gör bra. Det tycker vi är viktigt. Polarisering leder sällan till utveckling eller gemenskap, medan uppskattning och kollegialt stöd stärker både professionen och vårt gemensamma arbete. Vi i Göteborg vill därför uppmana andra lokalföreningar att också hitta sätt att uppmärksamma och hylla det viktiga arbete som barnmorskor gör varje dag. Låt 2027 bli året då ännu fler barnmorskor runt om i landet får det erkännande de förtjänar!

Text: Anna Andrén
Ordförande Göteborgs Barnmorskesällskap

 

 

Lokalförening