Hoppa till huvudinnehåll Sök Logga in Bli medlem

Kom och ställ dig i kön, ta gärna med en kollega!

Publicerad: 2026-06-12 09:47

Vi gör det för att påminna politiker och andra makthavare om vad vi ser varje dag: vårdköer som drabbar patienter och pressar personal. Nu är det upp till politikerna att lyssna.

Tisdag 23 juni klockan 10:30–11.15

13 fackförbund inom hälso- och sjukvården, varav Svenska Barnmorskeförbundet är ett av dem, arrangerar Sveriges längsta vårdkö mitt i Visby under Almedalsveckan.

 

Vi vet vad som krävs för kortare vårdköer:

  • Bättre bemanning
  • Bättre arbetsmiljö
  • Fler vårdplatser
  • Bättre och mer långsiktig finansiering

 

Vi möts utanför biblioteket på Cramérgatan 5 och går ett varv runt kvarteret i en lång kö. Plakat och flygblad finns för de som vill dela ut och hålla i.

 

Manifestationen arrangeras av:

Sveriges arbetsterapeuter
Barnmorskeförbundet
Fysioterapeuterna
Kommunal
Logopedförbundet
Läkarförbundet
Psykologförbundet
SRAT
Svenska läkaresällskapet
Svensk sjuksköterskeförening
Tandläkarförbundet
Vision
Vårdförbundet