Hoppa till huvudinnehåll Sök Logga in Bli medlem

Manifestation mot angiverilagen

Publicerad: 2026-06-10 11:57

På Söndag den 14/6 debatterar riksdagen den s.k. angiverilagen, och dagen efter, på måndagen, sker votering. Som lagen är utformad i dagsläget är den ett direkt hot mot både patientsäkerhet och barnkonventionen.

Vårdpersonal undantas från den utökade informationsplikten - men inte Skatteverket. Det innebär att när barnmorskan skickar en födelseanmälan för ett nyfött barn, får Skatteverket uppgifter om dess eventuellt papperslösa förälder, och ska i sin tur lämna dessa uppgifter vidare till Polismyndigheten och Migrationsverket.
 
Graviditet- och förlossningsvård är vård som inte kan anstå. Vård alla har rätt till utan att vara rädda för myndighetsutövning.
 
Tillsammans med ett stort antal fackföreningar och organisationer deltar vi i en manifestation mot lagen i sin nuvarande form.
 
Välkomna på Söndag 14 juni klockan 12 på Norrbro i Stockholm!