
Högt förtroende för vården men ojämlikheten ökar
Årets lägesrapport om tillståndet och utvecklingen inom hälso-, sjuk- och tandvården visar flera positiva trender. Dödligheten i cancer, hjärtinfarkt och stroke fortsätter att minska. Befolkningens förtroende för hälso- och sjukvården i sin helhet ökade markant under 2024, till 67 procent.
Årets lägesrapport om tillståndet och utvecklingen inom hälso-, sjuk- och tandvården visar flera positiva trender. Dödligheten i cancer, hjärtinfarkt och stroke fortsätter att minska. Befolkningens förtroende för hälso- och sjukvården i sin helhet ökade markant under 2024, till 67 procent.
En åldrande befolkning, ökande psykisk ohälsa och fortsatt stora skillnader i hälsa mellan olika befolkningsgrupper skapar däremot utmaningar. Det ställer höga krav på rätt kompetens samt på ett personcentrerat bemötande som tar hänsyn till varje individs förutsättningar.
Användningen av antibiotika i öppenvård ökar igen, och antalet uttag ligger över det nationella målet. I tandvården minskar däremot användningen överlag. Samtidigt är skillnaderna stora, och personer i områden med socioekonomiska utmaningar får antibiotika i betydligt högre utsträckning än övriga befolkningen.
Andelen personer som under en treårsperiod besökt tandvården för en basundersökning har de senaste åren sjunkit, även om den nedåtgående trenden mattades av något under 2021–2023. Stora skillnader kan ses mellan regioner, men också mellan områden med goda socioekonomiska förutsättningar och områden med socioekonomiska utmaningar.
Tillgängligheten kan också mätas genom kvalitativa faktorer som förmågan att ta till sig och värdera hälsorelaterad information, bemötande och nationell samordning i syfte att ge alla invånare tillgång till den bästa vården oavsett var man bor. På flera håll pågår arbete för att förbättra hälso- och sjukvårdens kommunikation med patienter.
Munhälsan hos barn i Sverige är generellt god och den har förbättrats över tid. Andelen kariesfria barn och unga vuxna har ökat i alla åldersgrupper utom bland 3-åringarna, som dock ligger på en fortsatt hög nivå, 96 procent.
Kundnöjdheten i tandvården ligger generellt högt, även om den i de senaste mätningarna har minskat en aning. Den är något högre i privattandvården än folktandvården. Skillnaderna i kundnöjdhet mellan privattandvården och folktandvården ökar, vilket bland annat kan bero på brist på personal, vilket leder till långa väntetider och försämrad tillgänglighet på flera håll.
En annan anledning som anges till att skillnaderna ökar är att kontinuiteten uppges vara större inom privattandvården än inom folktandvården. Detta problem förvärras av personalunderskott, särskilt tandläkare och tandhygienister i glesbygdsområden och socioekonomiskt utsatta områden inom storstäderna.