Frågor och svar om Autogirobetalning
Att betala medlemskapet via Autogiro är både enkelt och tryggt. Här har vi samlat frågor och svar om hur det fungerar. Hittar du inte svar på det du undrar här är du alltid välkommen att kontakta oss!
Vad är Autogiro?
Autogiro innebär att avgiften dras automatiskt från ditt bankkonto varje månad. Du slipper alltså hålla koll på fakturor!
Jag är medlem i Svenska Barnmorskeförbundet och jag vill betala via Autogiro – hur gör jag?
Logga in i din egen internetbank. Under avdelningen Anslut Autogiro söker du upp Svenska Barnmorskeförbundet som betalningsmottagare. Betalarnummer är ditt personnummer 10 siffror (ÅÅMMDDXXXX). När medgivandet är inläst i vårt system får du en bekräftelse via mejl att allt är klart.
Jag har loggat in i min bankapp men jag hittar inte Anslut Autogiro någonstans – vad gör jag?
Bankernas appar kan ha begränsade funktioner. Surfa in till din banks hemsida och logga in där i stället – antingen via telefonen eller via datorn.
Hur ofta betalar man med Autogiro?
Om du betalar via Autogiro dras avgiften automatiskt i slutet av varje månad, i efterhand. Till exempel dras avgiften för juli den 29 juli.
Kostar Autogiro något extra för mig?
Nej, det kostar inget extra.
Jag har fått en faktura eller e-faktura, men vill betala via Autogiro eller byta till månadsvis betalning – går det?
Ja, det går bra! Om du har fått en faktura eller e-faktura kan du ändå lämna medgivande till Autogiro. Betala fakturan som vanligt – vi börjar använda det nya betalsättet nästa gång vi fakturerar dig, så det blir inte dubbelt.
Om du har fått en kvartalsfaktura men hellre vill betala månadsvis redan nu, kontakta gärna medlemsservice så hjälper vi dig att justera det.
Det känns inte som om jag har kontroll när något dras automatiskt – kan jag verkligen känna mig trygg med Autogiro? Och vad händer om jag inte skulle ha täckning på mitt konto?
Du ser alltid på ditt eget bankkonto varje månad att avgiften dras, vanligen den 29:e om det är en bankdag, annars nästkommande vardag. Vi gör två dragningsförsök dagarna efter varandra om täckning saknas, till exempel om du har en överföring som ännu inte kommit in på kontot. Kan inte avgiften dras vid något av tillfällena görs automatiskt ett nytt försök nästa månad. Skulle det inte fungera då heller, flyttas du över till kvartalsvis pappersfaktura.
Vi meddelar dig alltid via mejl första gången avgiften dras, och därefter om avgiften skulle förändras – till exempel om täckning saknats föregående månad.
Jag har gått ur men såg precis att avgiften dragits ändå, nu har det väl ändå blivit fel?
Om du har begärt utträde får du en bekräftelse via mejl med ditt utträdesdatum. Den senaste dragningen kan ha varit den sista innan medlemskapet avslutas – tänk på att avgiften dras i efterhand (se ovan). Är du osäker är du alltid välkommen att kontakta vår medlemsservice.
Kan jag stoppa en betalning om något känns fel?
Kontakta medlemsservice så ser vi tillsammans över så att alla uppgifter stämmer.
Tillhör du inte Svenska Barnmorskeförbundet men vill veta mer om Autogiro? Mer information hittar du nedan.