
Vad händer just nu kring tiotandvården?
Regeringen har nu lämnat en proposition till riksdagen gällande förändringar i tandvårdslagen (1985:125), lagen om statligt tandvårdsstöd (2008:145) och lagen om ersättning för kostnader till följd av vård i annat land inom europeiska samarbetsområdet (2013:513). Grund för förslaget om ett nytt tandvårdsstöd finns i betänkandet Tiotandvård - ett förstärkt högkostnadsskydd för tandvård (SOU 2024:70).
Regeringen har nu lämnat en proposition till riksdagen gällande förändringar i tandvårdslagen (1985:125), lagen om statligt tandvårdsstöd (2008:145) och lagen om ersättning för kostnader till följd av vård i annat land inom europeiska samarbetsområdet (2013:513). Grund för förslaget om ett nytt tandvårdsstöd finns i betänkandet Tiotandvård - ett förstärkt högkostnadsskydd för tandvård (SOU 2024:70).
I tandvårdslagen föreslår regeringen att behovs- och solidaritetsprincipen införs, det vill säga att den som har störst behov ska ges företräde och att akuta fall ska ges förtur till tandvård.
I lagen om statligt tandvårdsstöd föreslår regeringen att tandvårdsstödet kompletteras med ytterligare ett stöd, en så kallad särskild tandvårdsersättning, utöver ATB, STB och det nuvarande tandvårdsstödet som benämns allmän tandvårdsersättning. Vidare vill regeringen att det i lagen införs en definition för vad som avses med vårdgivarens pris och en skrivning om att vårdgivare som är anslutna till det statliga tandvårdsstödet ska vara skyldiga att erbjuda vård inom det särskilda tandvårdsstödet så till vida det inte finns särskilda skäl som talar emot. Allmän tandvårdsersättning kommer inte att vara ersättningsberättigande för tandvård som ingår i den särskilda tandvårdsersättningen. Patientavgift i den särskilda tandvårdsersättningen föreslås utgöras av en viss andel av referenspriset (eller vårdgivarens pris om det är lägre) och vårdgivaren erhåller resterande andel, det vill säga en prisreglering införs. Lagen ska träda i kraft den 1 januari 2026.
I lagen om ersättning för kostnader för vård utförd i annat EES- land inom det särskilda tandvårdsstödet anser regeringen att en prisregleringen inte kan införas.
I propositionen sägs ingenting om vilka patienter som ska omfattas av tandvårdsstödet, vilken tandvård som ska ingå eller vilka procentsatser för ersättning som ska gälla. Detta menar regeringen ska föreskrivas i förordning eller av den myndighet regeringen utser. Under förutsättning att riksdagen antar propositionen har regeringen uttalat att:
- den särskilda tandvårdsersättningen ska omfatta personer som är 67 år eller äldre.
- åtgärder till följd av tillstånd inom tillståndsserierna 3000, 4000 och 5000 ersätts. För oss tandhygienister innebär förslaget att sjukdomsbehandling kommer att ingå men inte åtgärder vid förhöjd risk för sjukdom.
- ny protetik bakom tandposition fem inte ingår.
- vårdgivaren ersätts med 90 procent av referenspriset (eller vårdgivarens pris om det är lägre), resterande tio procent betalas av patienten. Därav benämningen tiotandvård.
- Tandvård som inte ingår i den särskilda tandvårdsersättningen även fortsättningsvis kommer att ingå i det nuvarande stödet med två nivåer av högkostnadsskydd, exempelvis protetik i molarområdena och undersökningar.