Hoppa till huvudinnehåll Logga in Bli medlem

Som chef jobbar Monica Ringdahl med tillit. ”Jag litar på att mina medarbetare tar eget ansvar och löser situationer när jag inte är där.”

Tidspress bakom många konflikter

Publicerad: 2024-06-14 08:23

TEMA RELATIONER PÅ ARBETSPLATSEN: Klinikchefen Monica Ringdahl har tagit in hjälp för att förbättra kulturen och relationerna på arbetsplatsen.

Tandvården kan vara en utsatt arbetsmiljö, och i pressade situationer skapas lätt en grogrund för missförstånd och konflikter. Det berättar Monica Ringdahl,  Tandhygienist och klinikchef över två kliniker inom Folktandvården i Västra  Götaland.
– Det händer att tidboken är full och en tandsköterska är sjuk, så att de andra måste springa mellan två rum. I värsta fall är också receptionisten borta, och då  blir både personalen och patienterna stressade vilket kan skapa irritation. Ringer även telefonen i ett blir det ytterligare en påfrestning.

PÅ MONICA RINGDAHLS kliniker, där man i långa perioder dragits med sjukskrivningar, har man haft en del problem med kultur och bemötande. När sådana dyker upp gäller det att snabbt lyfta dem i gruppen, säger hon.
Annars riskerar de inte bara att drabba medarbetarna, utan också patienterna. 

– Vi är varandras arbetsmiljö, och har vi det inte bra märker våra kunder det. De känner direkt om det är något som inte stämmer med det behandlande teamet eller receptionen.

Det behöver inte alltid handla om ord, utan kan räcka med tonfall eller kroppsspråk. Problemen har framför allt handlat om kommunikationsmissar i stressade stunder, men har också bottnat i kolliderande perspektiv på yrkesrollernas inbördes relationer.
– I Folktandvården var det tidigare väldigt hierarkiskt, men vi har lämnat mycket av det bakom oss. Om en tandläkare gör fel kan en tandsköterska säga ifrån. I andra länder är det dock inte nödvändigtvis så, och om man kommer från en kultur där de här hierarkierna finns kvar kan det uppstå friktion.

MONICA RINGDAHL HAR tagit problemen på allvar. För ett par år sedan ansökte hon om arbetsmiljömedel för en av klinikerna, och under ett och ett halvt år har hon och kliniken stöttats av en konsult. Tillsammans har de grupparbetat och tagit fram ett antal ”spelregler” och riktlinjer för hur man ska behandla varandra på arbetsplatsen.
– Det handlar bland annat om hur vi pratar med varandra och när. Man kliver till
exempel inte bara in i ett rum och häver ur sig något för att sedan gå därifrån och stänga dörren. Man kanske smyger sig in, och ser man att en person gör ett stopptecken går man ut igen. Vi har också talat om vikten av att ”snälltolka” varandra, det vill säga att utgå från att man vill varandra väl.

»Vi har talat om vikten av att ’snälltolka’,
att utgå från att man vill varandra väl.«

Konsulten som var på plats för att stötta Monica Ringdahl och medarbetarna har nu lämnat dem, men arbetet för att upprätthålla en god arbetsmiljö måste fortsätta, menar hon. Nya saker kan dyka upp. Den senaste tiden har det till exempel uppstått problem på en av klinikerna, efter att en ny koordinator anställts. Koordinatorn är chefens högra hand och hanterar sådant som schema, semesterplanering och beställning av varor med mera. Samtidigt ska hon jobba
halva tiden kliniskt.

Att komma in i ett gäng som arbetat ihop länge, dessutom som ett slags ”halvchef” på deltid, är dock inte helt lätt, konstaterar Monica Ringdahl.
– På den här kliniken finns det dessutom väldigt starka personligheter, som är vana vid att bestämma mycket själva. Nu är det två personer som vill ha koll på dem igen. Det kanske inte alltid är så populärt …

När Monica Ringdahl fick veta om en konkret konflikt mellan koordinatorn och
de andra medarbetarna, satte hon ner foten, berättar hon. Hon tog upp situationen på ett APT-möte, och berättade att händelsen gjorde henne besviken efter allt det arbete som de lagt ner tillsammans på frågan om bemötande.
– Som så ofta handlade det om missförstånd. Om man jobbat ihop länge vet man: ”Hon menar inget om hon låter lite kort, det beror på att det är lite tufft just nu.” Men har man inte lärt känna varandra vet man inte det.

Monica Ringdahl vill återigen understryka vikten av att snabbt lyfta upp problem och prata igenom dem, men vill också rekommendera gemensamt utarbetade spelregler.
– Det kommer också framöver att dyka upp konflikter och situationer, men då kan man backa bandet: ”Kommer ni inte ihåg vad vi kom överens om?”. Allt material ligger på vår interna sida, och det går alltid att peka på det.

Monica Ringdahl

Ålder: 60 år
Bor: Grästorp
Gör: Klinikchef på Folktandvården i Västra Götaland

 

TEXT: TIM ANDERSSON
FOTO: LINN BERGBRANT

 

Essens Tema Nr. 2 2024 Nummer 2