Annica Almståhl
Hallå där Annica Almståhl
Hallå där Annica Almståhl, medlem av Sveriges Tandhygienistförenings vetenskapliga råd och samordnare av programmet "Aktuell forskning och vetenskap" på TandhygienistDagarna.
Var jobbar du och vilken roll har du där?
Jag arbetar som universitetslektor vid Tandhygienistprogrammet, Institutionen för Odontologi, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet och är även anställd till 20 procent vid Odontologiska fakulteten, Malmö universitet. Jag är programansvarig för Tandhygienistprogrammet vid Göteborgs universitet och ämnesansvarig för Oral hälsa vid Malmö universitet. I tjänsten som universitetslektor ingår förstås undervisning och jag undervisar framför allt på Tandhygienistprogrammet. Jag är också examinator på flera kurser, vilket innebär ansvar för att godkänna studenters inlämningsuppgifter och examensarbeten. Förutom undervisning ingår även att planera och utveckla undervisning, examination och kurser. Jag är ansvarig för flera forskningsprojekt och samarbetar med forskare inom olika ämnesområden samt handleder doktorander, varav 3 är tandhygienister. Som ämnesansvarig deltar jag i möten med andra ämnesansvariga och arbetar med att stärka och utveckla ämnet. Vi ämnesansvariga för Oral hälsa vid de olika lärosätena ses också digitalt flera gånger per år för att diskutera aktuella och viktiga frågor.
Vad är mest aktuellt i dina uppdrag just nu (september 2025)?
Under hösten 2024 och våren 2025 har Tandhygienistprogrammet vid Göteborgs universitet genomgått en extern utvärdering. Detta innebär att en grupp bestående av två lärare vid andra lärosäten, en avnämarrepresentant från Folktandvården och en student från annat lärosäte har tagit del av utbildningsplan, kursplaner och litteraturlistor samt kursguider, kursutvärderingar, exempel på skriftliga tentamina, inlämningsuppgifter, patientfall och examensarbeten och utifrån fastställda bedömningskriterier inkommit med förslag till hur vi kan utveckla och förbättra programmet. Dessa förslag har vi redan börjat arbeta med och arbetet kommer att fortsätta ett bra tag framöver. Jag medverkar även i det nationella nätverket för Sveriges Tandhygienistutbildningar där vi exempelvis arbetar med hur kompetensförsörjningen av lärare på utbildningarna ska säkerställas framöver. Det är redan idag brist på lektorer och professorer inom oral hälsa och odontologi och flera kommer att gå i pension inom kort.
Hur ser du på ditt uppdrag inom STHF?
Jag är ledamot i det Vetenskapliga rådet tillsammans med Katarina Konradsson och Birgitta Jönsson. Vi har digitala möten ca 3 gånger per termin. Våra uppgifter är främst att planera den årliga nätverksträffen för disputerade tandhygienister, bedöma ansökningar om Sveriges Tandhygienistförenings Stipendium till professor Sture Nymans minne, samt ge synpunkter på förslag till ämnen och föreläsare till Tandhygienistdagarna. Jag är även ansvarig för att bedöma ansökningar om att presentera forskning vid programpunkten Aktuell forskning och vetenskap vid Tandhygienistdagarna. Det är väldigt intressant att få ta del av pågående studier och projekt. På senare år har antalet ansökningar ökat, vilket är roligt och viktigt. Det behöver bli fler tandhygienister som forskar för att stärka vår roll och utveckla ämnet Oral hälsa.
Vad är viktigast för Sveriges Tandhygienister just nu?
Det är ju stor brist på tandhygienister så det är viktigt att utbilda fler. De senaste 10-15 åren har antalet studenter som väljer att avsluta sina studier främst på termin 1 och 2 ökat liksom antalet studenter som spärras på grund av att de inte blir godkända på en eller flera kurser. Detta är inte unikt för Tandhygienistprogrammet utan är något som många andra program också upplever. En del studenter kommer inte på föreläsningar då de inte är obligatoriska, vilket gör att det blir svårare att uppnå godkänt på tentamen. Ansvariga vid Tandhygienistprogrammen i landet har regelbundet digitala möten där vi diskuterar vad vi kan göra för att få studenterna att stanna kvar på utbildningen och hur studiemiljön och undervisningen kan utvecklas för att fler studenter ska klara sina studier.
Det är troligt att många inte vet vad en tandhygienist gör så det är viktigt att synliggöra yrket och göra det mer känt.
Vilken bakgrund har du?
Jag gick Naturvetenskapligt program på gymnasiet och började därefter på Tandhygienistprogrammet i Göteborg som då var en två-årig utbildning på Vårdhögskolan. Det var första gången som man inte behövde vara tandsköterska för att läsa till tandhygienist. Direkt efter tandhygienistexamen valde jag att läsa ett påbyggnadsår som då erbjöds för första gången. Mitt examensarbete hade titeln ”Munhåleflora hos muntorra” och min handledare tyckte att resultaten var intressanta och att vi skulle utveckla det och även göra fler studier. Detta ledde till att jag blev forskarstuderande, vilket ledde till en fortsatt karriär inom akademin. Jag har även under perioder arbetat kliniskt som tandhygienist.
Vad gör du när du inte jobbar?
Jag tycker om att umgås med familj och vänner, att vara i vår sommarstuga på Orust och att vara ute med vår båt. Att läsa böcker, framför allt deckare, gillar jag också.
Bli medlem