2021-09-07
Röststyrning för journalsystem
Sedan tre år har Folktandvårdens innovationsklinik Idun i Umeå använt sig av röststyrning för att få in status och diagnoser direkt in i patientens journal. Under hösten införs röststyrning vid alla tandvårdskliniker i länet.
– Det blir både en tidsbesparing och en bättre ergonomi för personalen samt att kommunikationen med patienten förbättras, säger avdelningschef Maria Hägg.
Kortfattat går röststyrningen till så att tandläkaren eller tandhygienisten läser in patientens status i programmet Vocal med hjälp av ett trådlöst headset. En animerad röst upprepar och när allt är klart säger behandlaren "registrera" och all data överförs direkt till journalsystemet. Tidigare skötte tandsköterskor dokumenteringen, nu frigörs de för andra arbetsuppgifter.
– Tandvården har sedan några år tillbaka en resursbrist och vi måste se till att använda andra arbetssätt och flöden och utnyttja all kunskap och kompetens hos personalen. Inom folktandvården är det nödvändigt att föra in den här typen av nya arbetssätt med stöd av teknik för att klara uppdraget, nu och i framtiden, säger Maria Hägg.
Källa: Region Västerbotten