2019-04-14

Puls för lärande och hälsa

Pulshöjande aktiviteter i skolan kan förbättra hälsa och välbefinnande samt villkoren för elevers lärande och prestation.

Eva-Carin Lindgren, professor i idrottsvetenskap med inriktning hälsopromotion vid högskolan i Halmstad, föreläste om fysisk aktivitet i skolan. Hon är forskningsledare för en forskningsstudie, PuLH, om dagliga pulshöjande aktiviteter på skolschemat för elever på mellan och/eller högstadiet. Den pulshöjande aktiviteten (20 minuter i pulszonen) sker tre gånger per vecka de dagar då eleverna inte har det ordinarie ämnet Idrott och hälsa.

Aktuellt forskningsläge gällande pulshöjande aktiviteter pekar på motstridiga resultat gällande samband mellan fysisk aktivitet/fitness och kognitiva och akademiska prestationsförmågor (betyg/prov-test i olika ämnen).Bland annat är den exakta dosen av fysisk aktivitet (intensitet och varaktighet) för att uppnå olika effekter ännu inte klarlagd. Däremot finns evidens gällande hälsa och välbefinnande.

I samband med forskningsstudien genomförs forskningscirkel – kollegialt lärande – som syftar till att bidra till reflektioner över erfarenheter och forskning som kan leda till nytt lärande, nya erfarenheter och handlingar. Här sker också inblick i forskningsprocessen, möjlighet att diskutera och reflektera över ny kunskap från vetenskapligt håll relaterat till forskningsprojektet och över den egna praktiken i projektet samt över dess resultat.

Syftet med forskningsstudien är att utforska och problematisera elevers syn på och upplevelser av att delta i pulshöjande fysisk aktivitet som implementerats i skolan. Bakgrunden är att alla barn inte är fysiskt aktiva på sin fritid och inte deltar i skolämnet idrott och hälsa. En del är däremot mycket fysiskt aktiva på sin fritid och deltar alltid i skolämnet idrott och hälsa.

Studiens resultat erhölls från 73 elever från hög- och mellanstadiet, 34 flickor och 39 pojkar. De hade olika färdigheter – fysiskt aktiva/inaktiva & funktionsvariation och kom från olika ursprung och kultur.

På plussidan visar forskningsstudien att pulshöjande aktivitet främjar lärmiljön i skolan, boostar arbetskapaciteten och främjar hälsa och välbefinnande. Minussidan visar på att villkor och negativitet försvårar eller begränsar känslan av nöjdhet och motivation.

En elev säger att det blir en lugnare klassrumsmiljö, en annan att det blir bättre sammanhållning och nya vänner. En elev säger att minnet förbättras med ökad koncentrationsförmåga och motivation. Elever vittnade också om hälsovinster och bättre levnadsvanor, ökad fysisk prestationsförmåga, glädje av att delta, mer positiv sinnesstämning och inflytande.

På minussidan fanns begränsat med mat och tidspress i schemat. Vissa elever kunde också uppleva negativ inställning från idrottande killar, känsla av manipulering av betyg och dålig uppmuntran från lärare och föräldrar. På grund av rådande kroppsideal upplevde ofta flickorna svårigheter att visa upp sin kropp under, före och efter fysisk aktivitet. Elever upplevde också digitala utmaningar.

Slutsatserna från forskningsstudien menar att det är viktigt och rimligt att daglig pulshöjande aktivitet implementeras inom skolans ramar p.g.a.;

-      Hälsovinster och välbefinnande                                                                            -      Villkoren för elevers lärande blir bättre

26 maj 2019, 11:17

Rullatorlopp i Göteborg

1 oktober fylls Trädgårdsföreningen av 300 seniorer med rullstol, rullator eller gåstavar....

26 maj 2019, 11:17

SIPF:s konferens på Bosön

Konferensen ägde rum på Bosön, Lidingö, 23-24 Mars 2019 och hade temat ”Self compassion” och...

26 maj 2019, 11:17

Sund Smart Stark Senior!

“Sund Smart Stark Senior!” är samverkansprojektet som genom fysisk aktivitet och social samvaro...

26 maj 2019, 11:17

Seniorkraft

Seniorkraft i Sydnärke bjuder in äldre till aktiviteter som bidrar till ett hälsosamt åldrande oc...

26 maj 2019, 11:16

Äldres idrottande

Inga pengar till äldres idrottande – vallöfte som inte införlivas. När vårbudgeten presenterades ...