Friska tänder hela livet

Friska tänder

Barn

Ett bra tillfälle att grundlägga tandborstningsrutiner är då barnet får sina första tänder, mjölktänderna, vid 6-8 månaders ålder. Borsta morgon och kväll med fluortandkräm, följ anvisningar på tandkrämstuben. En tidigt grundlagd vana håller som regel, livet ut.
God måltidsordning som frukost, lunch och middag är en bra vana. Lär barnet att äta variationsrikt. Var generös med frukt, bär och grönsaker. Lär barnet att dricka vatten! Vatten och mjölk mår tänder och kropp bra av.
 Små barn behöver varken godis eller läsk. Vänta därför så länge som möjligt med detta. Godis och läsk en gång i veckan är en bra regel under hela uppväxten.

Ungdomar/vuxna

Tandborstning morgon och kväll med fluortandkräm och rengöring mellan tänderna med tandtråd, tandsticka eller mellanrumsborste hör till de dagliga hygienrutinerna. 
Bra matvanor med tre huvudmål, minskar risken för småätande. Ät så variationsrikt som möjligt så du tillgodogör dig alla näringsämnen. Ät frukt och grönsaker varje dag. 
Besök din tandhygienist regelbundet, då får du koll på din munhälsa.

Äldre

Det finns ingen biologisk koppling mellan åldrande och att förlora sina tänder. Det är snarare en konsekvens av olika tandsjukdomar som t ex karies och parodontit. 
Sjukdom och mediciner kan bl a leda till muntorrhet som i sin tur kan utveckla sjukdomar i munhålan. Vissa medicinska tillstånd kan också påverka munhälsan och uppkommer oftare vid hög ålder. 
En god munhygien, bra matvanor och regelbunden tandvård hos din tandhygienist är nyckelfaktorer för att behålla tänderna och en god munhälsa livet ut.


Mer om din munhälsa


Erosionsskador

Läsk, juice, måltidsdrycker mfl innehåller syra. Att dagligen konsumera dessa drycker kan ge erosionsskador, dvs frätskador på tänderna. Tandemaljen, som är kroppens hårdaste vävnad, löses upp av syran i drycken när den kommer i kontakt med tandytan. Emalj som försvunnit genom erosion kommer inte tillbaka. 
Drick vatten ofta, det är nyttigt för både tänderna och kroppen.

Tobak

Tobaksbruk är en av de främsta orsakerna till ohälsa och de negativa hälsoeffekterna är väl kända. 
Både rökning och snusning påverkar även utseendet genom missfärgade tänder. Trots detta börjar många ungdomar att röka och snusa varje dag. 
Det är en stor förändring att sluta med tobak. De flesta rökare och snusare vill sluta men har svårt att bestämma när och hur.
Tandhygienisten kan hjälpa dig att hitta motivation och metoder för att bli tobaksfri. 
Att vara tobaksfri ger en god möjlighet till ett hälsosammare och friskare liv!

Tips från 
din tandhygienist:

  • Borsta tänderna två gånger per dag med fluortandkräm!
  • Rengör mellan tänderna!
  • Ät mer frukt och grönsaker!
  • Ät ordentlig frukost varje dag!
  • Drick vatten!
  • Godis och läsk en gång i veckan är en bra regel!